It´s not the end it´s the beginning

Min tid här i Sydafrika närmar sig sitt slut, men för mig är det inte ett farväl utan ett på återseende. För jag har fullkomligt förälskat mig i landet, naturen, livsstilen, människorna och framförallt djuren. Jag har lärt mig väldigt mycket om mig själv och fått ett enormt självförtroende när det kommer till vem jag är både bland folk och i mitt yrke.  Jag har klarat den otroligt tuffa uppgiften att föda upp en giraffbebis från det att hon var 2 dygn gammal, och nu är hon snart hela 10 veckor, jag har fött upp en Eland-antilop från 4 veckors ålder och även han närmar sig 10 veckors strecket och jag har fått otroligt mycket ”hands-on” kunskap med diverse stora kattdjur.

Jag har levt utan smink i snart 3 månader, haft samma uppsättning kläder under samma tidsperiod och använt 2 par skor, ett par arbetsskor och ett par ”lediga” skor. Det är allt, jag har suttit vid otaliga eldar och spelat skön musik, grillat kött (här kallar man det en ”braai”), och bara pratat över en öl eller ett glas vin. Inget tvång på att man ska vara uppklädd till tusen eller ha den snyggaste jackan.

Jag har fått duscha snabbt för vi har inte så mycket varmvatten och 2 timmar under vissa dagar har vi ingen el alls. Det kallas ”loadshedding” för elen räcker inte till alla i landet hela tiden. Jag har somnat och vaknat till lejonens rytande, jag har vandrat till min chalait under den magnifika stjärnhimlen varje kväll. Allt detta har lärt mig att vara tacksam för det lilla, jag har insett hur otrolig materialistisk jag har varit de senaste 3 åren, till vilken nytta? Är det inte bättre att fokusera på att vara den man är, att vara trygg i sig själv och hitta sin roll i livet och skapa minnen istället för att ha märkeskläder eller garderoben full av saker man aldrig använder eller kommer plocka fram?

När jag kommer hem nästa vecka och flyttar in i min lilla stuga i skogen så kommer jag göra mig av med allt överflöd, allt kommer säljas för att göra plats för minnen, för att skapa nya möjligheter och för att skapa det liv jag faktiskt vill ha, det som känns bra från insidan och inte bara ser bra ut från utsidan. Så håll koll på bloggen om ca 2 veckor då kommer allt upp här som skall säljas, kan skicka det mesta över landet mot porto.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till den person jag var innan jag satte mig på planet hit, det känns som att jag är ljusår från den tjejen. Nu är jag en kvinna som vet vad hon vill, som har ännu tydligare mål än innan och som kommer jobba stenhårt för att skapa det liv hon vill ha.

Jag hoppas världen är redo, för nu börjar jag mitt äventyr, nu börjar jag MITT liv! 

 

( Ber om ursäkt för bildbristen men internetuppkopplingen i sydafrika är under all kritik haha, så bilder kommer när jag kommer hem och har vettigt internet)

 

/ Love F

Kommentera inlägget här :