Min roll som djursjukskötare - vad är det egentligen jag gör?

Det är många gånger jag möter frågande miner när jag säger vad jag studerar till. Många gånger blandas mitt yrke ihop med djurvårdare, eller djursjukvårdare (som är en titel som inte finns längre idag!) eller djurskötare. Det är INTE samma sak. :) Självklart skiljer sig arbetsuppgifter från klinik till klinik, bland annat beroende på klinikens storlek.
 
När du kommer till djursjukhuset så är det inte ovanligt att en med min utbildning kan sitta i receptionen och ta emot dig och ditt djur, det är även vanligt att vi svarar i telefonen och ger råd den vägen.
 
En arbetsuppgift som jag har där jag jobbar idag är att utföra "Triage" på patienterna i väntrummet. Med detta menas kolla hur de mår, plocka upp signaler om där är nåt djur som är kritiskt sjukt, kolla slemhinnornas färg, prata med er djurägare om vad det är som har hänt etcetc. Detta görs på akut mottagningen. Sen efter det görs i samråd med veterinären en prioriteringslista, där sjukast går först. Detta betyder att det spelar ingen roll om du väntat 2 timmar och där kommer in en patient som är värre därann än ditt djur, då kommer veterinären kika på denne först. Det är förvånandsvärt många djurägare som har ett problem med detta vilket försvårar vårt jobb och ökar väntetiderna ytterligare!
 
Sen är det jag som sköterska som tar blodprov, sätter kanyler, rakar, tvättar, klipper klor, tvättar sår, röntgar och skriver in patienter på vårdavdelningen om de behöver övernatts-observation.
 
Väl inne på vårdavdelningen (där jobbar jag för närvarande en del) så handlar det om att rasta hundarna, att koppla på och av dropp, spola rent kanyler så att vätskan djuret får intravenöst faktiskt kommer in, tömma kattlådor, torka spyor, skura bort diarré, kamma, lägga bandage och framförallt försöka hålla ett stressigt medicineringsschema!
 
Inne på operation steriltvättar man och ansvarar för narkos (det får jag behörighet till efter kommande vårtermin), assisterar veterinären och mycket mycket mer!
 
Sen på stora ställen som där jag arbetar finns ofta en IVA-avdelning (intensivvård) för de allra mest kritiska patienterna, där får de vård och tillsyn dygnet om med alla medicinska finesser man kan tänka sig. Här är alltid bemannat av en sköterska! Här har man personal som är otroligt kompetent och deras kunskapsnivå är imponerande! Jag hoppas på att bli så duktig att jag kan jobba där inom en snar framtid!
 
På infektionsavdelningen har jag samma arbetsuppgifter som jag har på vårdavdelningen men här gäller strikta hygienrutiner. Hit kommer patienter med smittsamma kräkningar och diarrér samt andra sjukdomar som räknas som smittsamma. Här gäller förkläde och skobyte för oss som jobbar, och määängder med handsprit.
 
Många har en vanföreställning om att jag får lön för att gulla med valpar hela dagarna, det kan inte bli längre från sanningen haha! Jag har mött upp vänner efter jobb som stirrat förskräckt på mig, när jag upptäckt varför har jag varit tvungen att skratta. Inte helt ovanligt med blodfläckar här och var, svettig för att man stressat runt som en galning och kanske med charmerande diarré i håret. Jag hanterar livets mest underbara ögonblick när djur föds eller när det kommer in ett gäng friska kattungar för vaccinering, men jag hanterar också sorg när människor måste avliva sina älskade djur, jag hanterar ilska när jag ser vanvårdade djur och jag hanterar irritation när folk lägger skulden för alla världens problem på mig, som om jag kan rå över väder, busstrafik och bankens problem med inloggningen. Ja jag ÄLSKAR mitt jobb men man sliter sitt hår i stress och förtvivlan många gånger, men man får också de där momenten när man vet att man gjort SKILLNAD, då är allt det jobbiga som bortblåst, då är det värt det!
 
Jag hoppas att detta varit till nytta för er för att försöka förstå hur min roll ser ut, om jag träffar några av er på UDS i uppsala så säg gärna hej, bara roligt!
 
Godnatt på er 
 
Filippa
 
Bild 1: En hittekatt som kom in som sedan omplacerades till en vän till mig, Survivor <3
Bild 2: Jag fick blommor för att jag gjort SKILLNAD, det betydde såå mkt
Bild 3: En hittekatt som jag hjälpte hem igen (därav blommorna)
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :