Till dig som funderar på yrket!

Jag tänkte slänga in ett inlägg till dig som antingen funderar på yrket djursjukskötare eller känner någon som vill veta mer!
 
Det som krävs förutom höga betyg från gymnasiet är en passion för djur. Många jag mött sen jag började utbidningen, som inte kände mig sen innan, får gärna en uppfattning om att jag var nån form av snille som gled genom skolan utan att behöva jobba för det. Den bubblan vill jag spräcka redan nu. Jag var en vanlig tonåring som tyckte det var supertrist att behöva plugga samhällskunskap och räkna matte istället för att träffa vänner. Jag har min mamma att tacka för mycket, hon sporrade, tjatade, uppmuntrade och skällde, ja hon gjorde allt för att jag skulle lyckas och för det är jag evigt tacksam!
 
Jag har alltid brunnit för djur och vetat att det är inom djurriket min framtid ligger, men jag hade inte riktigt koll på hur jag skulle hitta rätt väg att gå. Jag tog studenten, jag hade bra betyg, mestadels MVG (högsta betyget) men även några lägre betyg. Jag var villrådig och provade på olika utbildningar för att mina betyg inte var tillräckliga för Djursjukskötarprogrammet. Jag studerade en termin till sjuksköterska, sen en termin till lärare i svenska språket, men inget kändes rätt. Jag spontanflyttade till Spanien som Au-pair men flyttade snabbt hem igen då barn inte var min grej. Jag jobbade på Finnlines en vända och träffade där min man, utan honom hade jag inte heller varit där jag är idag!
 
När jag fyllde 20 år kände jag att jag var tvungen att välja, antingen satsa ALLT på att komma in på min drömutbildning eller nöja mig med nåt annat. Jag kunde inte gå runt ock vela längre. Jag satsade, jag slutade på lärarutbildningen och mailade min gamla rektor på Bladins Gymnasium i Malmö. Jag frågade hur jag skulle gå tillväga för att tentera upp de betyg som behövdes för antagningen på SLU. Jag började successivt studera upp de betyg jag behövde, jag tror det var 11 kurser på 4 månader jag tenterade av. Jag har ALDRIG i mitt liv varit så trött, så mentalt slut som jag var då, men 15 Mars skickade jag återigen an ansökan till Djursjukskötarprogrammet vid SLU, och 12 juli samma år, precis efter vi kommet hem från vår bröllopsresa på Rhodos kom beskedet - jag var ANTAGEN!
 
Sen har det inte varit en dans på rosor efter det heller, det innebar flytt till Skara (där låg utbildningen första året), där vi bodde i 10 månader. Sen blev det vidare flytt till Uppsala, jag började jobba på Uppsala universitetsdjursjukhus sommaren 2014 och har utvecklats enormt sen dess! Mina fina kollegor tar sig tid att förklara och visa och det är guld värt!
 
Yrket är inte det mest glamorösa, haha det involverar kräk, bajs och dreggel, men det är UNDERBART! I ett senare inlägg ska jag ta upp exakt vad man som legitimerad har för arbetsuppgifter!
Vad jag ville med detta inlägg är att ni ska förstå att jag är en VANLIG människa, jag kämpar och sliter mitt hår jag med, men det handlar om att vill man så KAN man! :)
 
Jag lever min dröm, om 1,5 år är jag färdigutbildad, vem vet vart jag hamnar då? 
 
Bjuder på lite bilder så ni får en uppfattning om vem jag är!
Jag och min hankatt Isaiah en fin höstdag i Uppsala!
En höstdag i Skara, det var verkligen en liten håla att bo i, men ack så mysig!
På jobb med en patient <3 
Lite bilder på kurslitteratur vi använder just nu, en bild på ett röntgat hästben och sista bilden är på mig och en av skolans hästar där jag övar på att raka inför en ledkirurgi! (Hästen var inte sjuk, används bara som övningshäst!)

Kommentera inlägget här :