Att våga satsa är det läskiga!

Jag har tänkt mycket på just det här med att lyckas i livet. Vad räknas till att ha lyckats? Är det storleken på vår plånbok? Märket på kläderna vi bär? Mängden designer möbler vi har i vår nyproducerade lägenhet?
Eller är det helt enkelt så att vi lyckas när vi vågar acceptera vem vi är och vågar satsa på att göra det som gör oss lyckliga utan att bry oss om omvärldens åsikter?
 
Jag är ett stort fan av att man måste följa sitt hjärta för att vara lycklig och äntligen har jag funnit vad som gör mig lycklig - att arbeta med djur på massa olika sätt runtom i världen. Jag har några saker som jag vill kombinera för att känna lycka: Resa världen runt, skriva (blogga, skriva dagbok och skriva en egen bok), jobba med olika djurslag runtom i världen, vara en röst för de som inte själva har nån och att bli duktig inom djurmedicin.
Allt detta är saker som får mig att känna mig som mig själv, som den bästa versionen av mig själv. Men att få möjligheten att göra allt detta är inget som kommer gratis flygande på ett silverfat utan det är saker jag fått jobba hårt för och jag är långt ifrån färdig. När jag tog studenten så hade jag bra betyg, riktigt bra betyg faktiskt - men inte tillräckligt. Så jag fick göra ett val, antingen satsa stenhårt på att plugga upp de betyg jag fattades och därmed ha en chans till mitt drömjobb, eller nöja mig och helt enkelt jobba med något annat. Jag testade alternativ 2 några månader men insåg snabbt att jag skulle ångra mig resten av mitt liv om jag inte fortsatte jaga min dröm. Så jag pluggade upp 11 gymnasiekurser på 4,5 månad. Mina närmsta vänner och min familj såg hur jag slet men det var många som tyckte att "det är ju inte svårt när man är smart". Men saken är den att jag är inte överdrivet briljant, haha! Jag menar jag är inte smartare än nån annan! Jag har ganska svårt för att få in en text i skallen och har allt annat än fotografiskt minne, så jag fick lägga otroliga mängder av tid istället. Men vad är det i jämförelse med att inte ha en chans att få leva min dröm? Så jag kämpade och jag lyckades, steg ett avklarat! Jag kom in på SLUs utbildning till djursjuksköterska, nu var det bara att ta sig igenom utbildningen med bra betyg som kvarstod haha! Jag har änsålänge tagit mig igenom 2 år, fått vänner för livet och lärt mig ovärderliga saker. Jag insåg snabbt att jag behövde ett jobb inom yrket för att på bästa sätt lära mig och förstå hur teori och praktik hänger ihop.
 
Så jag började som receptionist på Ultuna - Uppsala universitetsdjursjukhus, lärde mig ta akut-telefonen, lärde mig mer om foder, fick jobba med fantastiska människor och fick stor insikt i mitt framtida yrke. Men jag ville jobba mer hands-on med djuren och få ännu mer sköterske-kunskap så jag gick bredvid några pass på vårdavdelningen så att jag när tillfälle gavs kunde arbeta som timanställd där också. Detta öppnade en ny värld för mig, jag fick lära känna fler underbara kollegor och fick möjlighet att lära mig ytterligare finesser i yrket. Efterhand som tiden gick blev jag säkrare och säkrare i min roll och skolan i kombination med jobbet byggde en solid kunskapsbas för mig. Jag fick börja ta kvällspass då man är ensam vilket visade att jag ansågs som kvalificerad för detta, vilken självförtroende boost!
 
Nu har jag siktet inställt på att klara mina 2 sista praktikveckor på Malmö Djursjukhus innan det är dags att packa backpacking ryggsäcken och bege mig till Sydafrika för att i 5 veckor volontärarbeta med stora kattdjur, en dröm sen många år tillbaka. Att få göra detta med en av mina bästa vänner gör det bara så mycket roligare!
 
Men det jag vill få fram med detta är att man måste komma på vad man vill göra, vad som får just ditt hjärta att slå en volt, vad som gör att du är beredd att ge upp allt för att få uppleva, vad som gör att du är beredd att satsa! Jag är långt ifrån klar, jag har 1 år kvar av min utbildning, och sedan hoppas jag på att tillbringa 5 år i skottland med att studera till Veterinär också, då det ger mig ännu mer kunskap om djur och medicin. Efter det vill jag backpacka världen runt och hjälpa djur, se kulturer och äta massa annorlunda mat. Men varje dag mellan nu och den dagen jag står där redo för det äventyret kommer jag satsa allt jag har på att komma dit! Just nu har jag 2 underbara katter som finns vid min sida och jag hoppas att de kommer göra det i många år till, och jag satsar på Isaiahs kattutställningar och kommer fortsätta med det. Min största rädsla i livet är att se tillbaka och tänka "Jag kunde gjort mer för att nå min dröm, men jag vågade inte". Så jag satsar, all in!!
Gör du?
/ Love F
Jag med en Persisk Leopard, det var denna dagen jag tog beslutet att satsa helhjärtat. Denna kille förändrade mitt liv, och han vet inte ens om det!
 
 
Våga vara den du är, här är jag med mina Gepardtassar tatuerade på min högra skuldra!
Lev livet, det är ditt och i slutänden är det bara du som står där och ångrar allt du inte gjorde!
Vi besökte hornborgarsjön förra året, mina klasskompisar och jag. En sak jag alltid velat se!
Min älskade Huskatt Isaiah!
Mina älskade katter, mina vapendragare! De hälper mig att kämpa, de gör min vardag bättre!

Kommentarer :

#1: Nina

Hej! Varför vill du läsa till veterinär i just Skottland? *nyfiken*

Svar: för att det är en otroligt bra utbildning och jag känner flera som gått där :D
Filippa Hertzberg

skriven

Kommentera inlägget här :